Ga naar de inhoud

Feedback na de Vlaamse toetsen

In april en mei 2025 maakten leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor de tweede keer Vlaamse toetsen. De resultaten van de afname van de Vlaamse toetsen in 2025 werden op 19/06/2025 bekendgemaakt via de website van de Vlaamse toetsen.

Hieronder kan je de leeswijzers bij de vaardigheidsniveaus (voor het vierde leerjaar van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs) terugvinden.

Vanaf september 2025 ontvangen scholen de feedback op schoolniveau in een digitaal en interactief feedbackdashboard. Via deze link kan je meer uitleg vinden over de wetenschappelijke analyses achter de schoolfeedback bij de Vlaamse toetsen.

Hoe worden leesbegrip en wiskunde getoetst?

Via de onderstaande links kan je meer uitleg vinden over de toetsen leesbegrip en wiskunde.

Het Steunpunt onderzoekt ook de mogelijkheid om schrijfvaardigheid te toetsen. Via onderstaande link kan je meer uitleg vinden over hoe dat in zijn werk gaat.

Zijn er nog vragen?

Via de onderstaande links kan je meer uitleg vinden over de vragenlijst bij de Vlaamse toetsen.

Valorisatiemomenten

Online infosessie voor toetscoördinatoren (15 januari 2025)

Op woensdag 15 januari 2025 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een online infosessie voor toetscoördinatoren over de voorbereiding op de afname van de Vlaamse toetsen.

Bekijk hier de presentatie.


Studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’ (14 oktober 2024)

Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs organiseerde op maandag 14 oktober 2024 een studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’.

Tijdens deze studiedag kwam je meer te weten over:

  • Hoe je met de schoolfeedback aan de slag gaat in functie van interne kwaliteitszorg en schoolontwikkeling.
  • Welke analyses er achter de schermen gebeuren.
  • Wat de vaardigheidsniveaus betekenen die je leerlingen bereiken.
  • Hoe je de toetsmotivatie bij je leerlingen kan versterken.

De studiedag bestond uit:

  • een plenair gedeelte,
  • verschillende keuzesessies met praktijkvoorbeelden of onderzoeksresultaten.

Bekijk de presentatie van de plenaire opening en de presentatie van de plenaire afsluiter.

De presentaties van de keuzesessies kunnen hieronder teruggevonden worden:

Bekijk hieronder de visuele samenvatting van de studiedag (door Iris Vandevelde, Zidiris).


Webinar over feedback bij de Vlaamse toetsen secundair onderwijs (9 oktober 2024)

Op woensdag 9 oktober 2024 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een webinar over de schoolfeedback voor het secundair onderwijs bij de Vlaamse toetsen.

Bekijk hier de presentatie.


Webinar over feedback bij de Vlaamse toetsen basisonderwijs (8 oktober 2024)

Op dinsdag 8 oktober 2024 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een webinar over de schoolfeedback voor het basisonderwijs bij de Vlaamse toetsen.

Bekijk hier de presentatie.


Studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’ (10 januari 2024)

Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs organiseerde op woensdag 10 januari 2024 een studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’.

Tijdens deze studiedag kwam je meer te weten over hoe de toetsen worden ontwikkeld, op welke manier de toetsen worden afgenomen en wat ze voor schoolontwikkeling kunnen betekenen.

De studiedag bestond uit:

  • een plenair gedeelte,
  • enkele posterpresentaties i.v.m. het aanbod van onderzoek dat over de toetsen wordt gevoerd,
  • verschillende keuzesessies met praktijkvoorbeelden of onderzoeksresultaten.

Bekijk de presentatie van de plenaire opening en de presentatie van de plenaire afsluiter.

De posters kunnen hieronder teruggevonden worden:

Bekijk hieronder de visuele samenvatting van de studiedag (door Iris Vandevelde, Zidiris).

Hieronder kan je een overzicht terugvinden van de keuzesessies.

Hoe worden toegankelijke toetsen Nederlands en wiskunde ontwikkeld? (sessie A en H)

Om de Vlaamse toetsen zo inclusief mogelijk af te nemen, gaan we uit van de principes van ‘universal design for assessment’. In deze sessie illustreren we hoe deze principes voor toegankelijke toetsen richting geven aan de ontwikkeling en afname van de toetsen en aan de analyse van de toetsresultaten.

Bekijk de presentatie.

Wat brengt de wiskundetoets lager onderwijs in kaart? (sessie B)

De Vlaamse toets wiskunde voor het lager onderwijs is modulair opgebouwd en toetst het wiskundecurriculum zowel in de breedte met een breedtethema als in de diepte door middel van verschillende dieptethema’s. In deze sessie tonen we je eerst de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde. Vervolgens lichten we toe hoe de verschillende thema’s ook over schooljaren heen in de Vlaamse toets aan bod komen.

Bekijk de presentatie.

Wat brengt de wiskundetoets secundair onderwijs in kaart? (sessie D)

De Vlaamse toets wiskunde voor de eerste graad van het secundair onderwijs is modulair opgebouwd en toetst het curriculum zowel in de breedte met een breedtethema als in de diepte door middel van verschillende dieptethema’s. In deze sessie tonen we je eerst de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. Vervolgens lichten we toe hoe de verschillende thema’s over schooljaren heen in de toets aan bod komen.

Bekijk de presentatie.

Hoe bereid ik me als school voor op de afname van de toetsen? (sessie E)

Hoe verloopt de afname van de Vlaamse toetsen? Wat kan ik als school verwachten? In deze sessie doorlopen we de verschillende stappen voor een probleemloze afname van de toetsen. Je maakt ook kennis met een reeks ondersteunende tools en documenten.

De informatie in deze keuzesessie had betrekking tot de afname van het schooljaar 2023-2024.

Van toets tot resultaat: welke analyses zitten er achter de toetsresultaten? (sessie C en I)

Om van een ruw toetsresultaat te komen tot uitspraken over bijvoorbeeld het behalen van de eindtermen zijn er heel wat statistische analyses nodig. In deze sessie wordt op een laagdrempelige manier toegelicht welke achterliggende analyses de toetsresultaten van de Vlaamse toetsen doorlopen om tot valide en betrouwbare gegevens in het feedbackrapport te komen.

Bekijk de presentatie.

Welke feedback uit de toetsen wordt ontworpen voor gebruikers? (sessie F)

Het terugkoppelen van de Vlaamse toetsresultaten naar alle belanghebbenden is een belangrijke stap in het toetsproces. In deze sessie lichten we toe hoe de feedback op basis van onderzoek en samenwerking met gebruikers wordt vormgegeven.

Bekijk de presentatie.

Nieuwsgierige leraren Nederlands gezocht! (sessie G en K)

Het beoordelen van schrijftaken is vaak een hele klus. Kan artificiële intelligentie hulp bieden? Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs onderzoekt de mogelijkheden van automatische scoring van schrijftaken.

Bekijk de presentatie.

Hoe kan ik feedback uit de toetsen gebruiken voor schoolontwikkeling? (sessie J)

De Vlaamse toetsen zijn geen doel op zich maar een middel voor schoolontwikkeling. In deze sessie kom je te weten hoe de informatie uit de Vlaamse toetsen samen met schooleigen data schoolontwikkelingsprocessen kan faciliteren. Daarnaast kom je in deze sessie te weten op welke ondersteuning scholen kunnen rekenen om aan de slag te gaan met de feedback uit de Vlaamse toetsen.

Bekijk de presentatie.