Meteen naar de inhoud
  • Persbericht leerlingsurvey centrale toetsen

    Momenteel loopt een kalibratiestudie naar de toekomstige centrale toetsen. Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs heeft de opdracht om toetsen te ontwikkelen, resultaten te analyseren en feedback te voorzien aan het onderwijsveld. Het Steunpunt stelt vast dat er bezorgdheid is ontstaan over enkele vragen uit de survey die leerlingen invullen over de toetsen. De kalibratiestudie… Lees verder »Persbericht leerlingsurvey centrale toetsen


  • Lezingen informatiegestuurd onderwijs voor schoolontwikkeling

    Informatie inzetten als hefboom voor grote onderwijskansen, hoe werkt dat? En welke lessen kunnen we trekken uit onderzoek naar informatiegebruik van scholen? Tijdens het lerend netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen op 29 november kwamen prof. dr. Johan van Braak, promotor-coördinator van het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs, en dr. Roos Van Gasse, teamleider schoolfeedback, aan… Lees verder »Lezingen informatiegestuurd onderwijs voor schoolontwikkeling


  • Interview centrale toetsen (De Morgen)

    Hoe zien de centrale toetsen eruit? En hoe kunnen ze bijdragen aan schoolontwikkeling? De Morgen interviewde de promotor-coördinator van het Steunpunt, Johan van Braak (UGent), over de centrale toetsen. Lees hier het artikel dat op 13 september verscheen. Benieuwd naar de recent gelanceerde visietekst van het Steunpunt? Lees de tekst hier en bekijk eveneens een… Lees verder »Interview centrale toetsen (De Morgen)


  • Lancering visietekst en filmpje

    Dit schooljaar (2022-2023) worden de centrale toetsen voor het eerst uitgetest in een aantal scholen. In het schooljaar daarop (2023-2024) worden ze effectief afgenomen. Maar hoe zien ze eruit? En hoe zet je de toetsresultaten ontwikkelingsgericht in? Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs lanceert een heldere visietekst en een filmpje.


  • Debat centrale toetsen

    Op  15 februari 2022 organiseerde ‘Buiten de Krijtlijnen’ een debat over de centrale toetsen. Sprekers op het debat waren Carolien Frijns (Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs), Jeroen Backs (Departement Onderwijs en Vorming), Heleen Bourdeaud’hui (GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap), Kris Denys (Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers) en Maarten Penninckx (Katholiek Onderwijs Vlaanderen). Het debat is online… Lees verder »Debat centrale toetsen


Meer lezen?

  • Lees hier het meerjarenprogramma van het Steunpunt.
  • In het Klasse-interview met Johan van Braak (promotor-coördinator van het Steunpunt) worden 9 meest gestelde vragen over centrale toetsen beantwoord.