Ga naar de inhoud

Persbericht leerlingsurvey Vlaamse toetsen

Momenteel loopt een kalibratiestudie naar de toekomstige Vlaamse toetsen. Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs heeft de opdracht om toetsen te ontwikkelen, resultaten te analyseren en feedback te voorzien aan het onderwijsveld. Het Steunpunt stelt vast dat er bezorgdheid is ontstaan over enkele vragen uit de survey die leerlingen invullen over de toetsen. De kalibratiestudie heeft als doel om de vragen in de survey te testen om deze vervolgens te kunnen optimaliseren. Na de kalibratiestudie zal er worden geëvalueerd welke toetsvragen en surveyvragen opgenomen worden in de eerste afname in 2024.

De leerlingsurvey, die deel uitmaakt van de opdracht van het Steunpunt, brengt verschillende aspecten in kaart die toetsresultaten mee kunnen verklaren. Een deel van de vragen in de survey gaat over hoe leerlingen naar toetsen kijken. Zo wordt gepeild naar de mate waarin ze een tegenvallend toetsresultaat toeschrijven aan oorzaken buiten zichzelf en naar de mate waarin ze op zoek gaan naar hulp. Uit onderzoek blijkt immers dat het hulpzoekend gedrag van leerlingen positief samenhangt met hun leerresultaten. De vragen vormen een thermometer voor de opvatting van leerlingen ten aanzien van de eigen verdienste voor hun leerresultaten en zijn dus zeker geen middel om leerkrachten te evalueren. Het Steunpunt erkent dat sommige vragen verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden wanneer de wetenschappelijke achtergrond of de context niet gekend is.

Het bevragen van relevante zaken aan leerlingen maakt niet alleen deel uit van de decretale opdracht van het Steunpunt (zie artikel 5), maar dient vooral het onderwijsontwikkelende doel van de Vlaamse toetsen. Meer inzicht in verklarende factoren voor positieve leerresultaten kan het onderwijsveld ondersteunen bij het versterken van onderwijskwaliteit. Het Steunpunt blijft zich inzetten om deze opdracht te realiseren.