Schrijf je in voor de studiedag ‘Inzicht in zicht: leren uit Vlaamse toetsen’
Op dinsdag 7 oktober 2025 organiseert het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een studiedag over de Vlaamse toetsen. Wil je meer weten over de visie achter de toetsen, hoe ze ontwikkeld worden en wat de resultaten precies betekenen? Tijdens deze dag bieden we je een gevarieerd programma aan, met een plenair deel en keuzesessies over…
Onderzoeker in de kijker: Dr. Ilse Laurijssen
Bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs werken onderzoekers uit verschillende disciplines samen om de Vlaamse toetsen te ontwikkelen en analyseren. Vandaag zetten we Dr. Ilse Laurijssen (VUB), teamleider van Werkdomein G (Dataverwerking en -analyse), in de kijker. Wat is haar expertise binnen het Steunpunt? En waarom is gecontextualiseerde schoolfeedback belangrijk?
Resultaten Vlaamse toetsen 2025
De resultaten van de Vlaamse toetsen voor 2025 zijn bekend. Benieuwd? Raadpleeg de resultaten via de website van de Vlaamse toetsen en lees deze blog voor Eos Wetenschap. Wat weten we over de Vlaamse toetsen in 2025? En wat nog niet? | EOS Wetenschap
Onderzoeker in de kijker: Prof. Dr. Johan van Braak
Bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs werken onderzoekers uit verschillende disciplines samen om de Vlaamse toetsen te ontwikkelen en analyseren. Vandaag zetten we Prof. Dr. Johan van Braak (Universiteit Gent), promotor-coördinator van het Steunpunt, in de kijker. Leer hem beter kennen aan de hand van het onderstaande interview.
Het Steunpunt op LinkedIn!
Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs heeft nu een officiële LinkedIn-pagina. Op deze pagina delen we wetenschappelijke achtergrond bij de Vlaamse toetsen en zetten we de expertise van onze onderzoekers in de kijker. Daarnaast plaatsen we hier aankondigingen van studiedagen en vacatures voor nieuwe medewerkers. Volg ons en blijf op de hoogte.
Aftermovie en beeldverslag studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’
Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs organiseerde vorig najaar een studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’.Tijdens deze studiedag kwamen deelnemers meer te weten over hoe je met de schoolfeedback aan de slag gaat in functie van interne kwaliteitszorg en schoolontwikkeling, welke analyses er achter de schermen gebeuren, wat de vaardigheidsniveaus betekenen die leerlingen bereiken en hoe…
Schoolfeedback Vlaamse toetsen 2024
Vorig schooljaar namen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst deel aan de Vlaamse of centrale toetsen. De resultaten zijn geanalyseerd en de scholen hebben feedback ontvangen. Hoe kunnen scholen daarmee aan de slag? In deze blog voor Eos Wetenschap lichten we het toe.
Studiedag: aan de slag met schoolfeedback na de Vlaamse toetsen
In het schooljaar 2023-2024 namen alle leerlingen in het 4de leerjaar lager onderwijs en het 2de jaar secundair onderwijs deel aan de Vlaamse toetsen. Eind september ontvangen alle scholen schoolfeedback. Hoe ga je met die feedback aan de slag in functie van interne kwaliteitszorg en schoolontwikkeling? Je komt het te weten op de studiedag van…
Resultaten Vlaamse toetsen 2024
De resultaten van de Vlaamse of centrale toetsen zijn bekend. Meer weten? Raadpleeg de factsheet en dit artikel in De Standaard en deze blog voor Eos Wetenschap. Carolien Frijns, strategisch coördinator van het Steunpunt, gaf eveneens een radio-interview voor De Wereld Vandaag.
Interview Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien” (Klasse)
Waarom komen er centrale toetsen in Vlaanderen? Wat gaan de toetsen precies meten? In een artikel van Klasse, licht Johan van Braak, promotor-coördinator van het Steunpunt, de invoering van de Vlaamse toetsen toe. Vlaamse toetsen, die de eindtermen als norm gebruiken, bieden een nauwkeurig beeld van de leerstatus van leerlingen. Deze toetsen zijn ontworpen om…
Waarom de leerlingenvragenlijst bij de Vlaamse toetsen essentieel is
Onderstaand artikel is verschenen in De Standaard op 9 februari 2024. Waarom de leerlingenvragenlijst bij de Vlaamse toetsen essentieel is | De Standaard. Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs legt uit waarom de leerlingenvragenlijst bij de Vlaamse toetsen essentieel is voor de verklaring van toetsresultaten en ondersteuning bij onderwijsversterking. Binnenkort komen de nieuwe Vlaamse toetsen…
Studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’
Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs organiseerde op woensdag 10 januari 2024 een studiedag ‘Vlaamse toetsen voor onderwijsontwikkeling’. Tijdens deze studiedag kwam je meer te weten over hoe de toetsen worden ontwikkeld, op welke manier de toetsen worden afgenomen en wat ze voor schoolontwikkeling kunnen betekenen. Lees hier meer over de studiedag en bekijk hieronder…
Online infosessie afname 2023-2024
Op woensdag 22 november organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een online infosessie ‘Hoe bereid ik me als school voor op de afname van de Vlaamse toetsen?’ Bekijk hier de presentatie. De vragen die tijdens de infosessie werden gesteld, worden momenteel verwerkt tot een inhoudelijke FAQ en zal je hier via een link kunnen raadplegen.
Persbericht leerlingsurvey Vlaamse toetsen
Momenteel loopt een kalibratiestudie naar de toekomstige Vlaamse toetsen. Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs heeft de opdracht om toetsen te ontwikkelen, resultaten te analyseren en feedback te voorzien aan het onderwijsveld. Het Steunpunt stelt vast dat er bezorgdheid is ontstaan over enkele vragen uit de survey die leerlingen invullen over de toetsen. De kalibratiestudie…
Lezingen informatiegestuurd onderwijs voor schoolontwikkeling
Informatie inzetten als hefboom voor grote onderwijskansen, hoe werkt dat? En welke lessen kunnen we trekken uit onderzoek naar informatiegebruik van scholen? Tijdens het lerend netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen op 29 november kwamen prof. dr. Johan van Braak, promotor-coördinator van het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs, en dr. Roos Van Gasse, teamleider schoolfeedback, aan…
Interview Vlaamse toetsen (De Morgen)
Hoe zien de Vlaamse toetsen eruit? En hoe kunnen ze bijdragen aan schoolontwikkeling? De Morgen interviewde de promotor-coördinator van het Steunpunt, Johan van Braak (UGent), over de Vlaamse toetsen. Lees hier het artikel dat op 13 september verscheen. Benieuwd naar de recent gelanceerde visietekst van het Steunpunt? Lees de tekst hier en bekijk eveneens een…
Lancering visietekst en filmpje
Dit schooljaar (2022-2023) worden de Vlaamse toetsen voor het eerst uitgetest in een aantal scholen. In het schooljaar daarop (2023-2024) worden ze effectief afgenomen. Maar hoe zien ze eruit? En hoe zet je de toetsresultaten ontwikkelingsgericht in? Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs lanceert een heldere visietekst en een filmpje.
Debat Vlaamse toetsen
Op 15 februari 2022 organiseerde ‘Buiten de Krijtlijnen’ een debat over de Vlaamse toetsen. Sprekers op het debat waren Carolien Frijns (Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs), Jeroen Backs (Departement Onderwijs en Vorming), Heleen Bourdeaud’hui (GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap), Kris Denys (Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers) en Maarten Penninckx (Katholiek Onderwijs Vlaanderen). Het debat is online…
Meer lezen?
- Lees hier het meerjarenprogramma van het Steunpunt.
- In het Klasse-interview met Johan van Braak (promotor-coördinator van het Steunpunt) worden 9 meest gestelde vragen over Vlaamse toetsen beantwoord.