Ga naar de inhoud

Feedback na de centrale toetsen

In april en mei 2024 maakten leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede leerjaar secundair onderwijs in Vlaanderen voor de eerste keer centrale toetsen (ook wel: ‘Vlaamse toetsen’).

Via deze link kan je een tekst vinden waarin de verschillende soorten van feedback bij de centrale toetsen worden voorgesteld.

Hoe worden leesbegrip en wiskunde getoetst?

Via de onderstaande links kan je meer uitleg vinden over de toetsen leesbegrip en wiskunde.

Zijn er nog vragen?

Via de onderstaande links kan je meer uitleg vinden over de vragenlijst bij de centrale toetsen.

Valorisatiemomenten

Extra online infosessie voor toetscoördinatoren (26 maart 2024)

Op dinsdag 26 maart 2024 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming een extra online infosessie voor toetscoördinatoren.

Bekijk hier de presentatie.


Online infosessie voor toetscoördinatoren (24 januari 2024)

Op woensdag 24 januari 2024 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming een online infosessie voor toetscoördinatoren van het buitengewoon onderwijs.

Bekijk hier de presentatie.


Online infosessie voor toetscoördinatoren (17 januari 2024)

Op woensdag 17 januari 2024 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming een online infosessie voor toetscoördinatoren van het gewoon onderwijs.

Bekijk hier de presentatie.


Studiedag ‘Centrale toetsen voor onderwijsontwikkeling’ (10 januari 2024)

Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs organiseerde op woensdag 10 januari 2024 een studiedag ‘Centrale toetsen voor onderwijsontwikkeling’.

Tijdens deze studiedag kwam je meer te weten over hoe de toetsen worden ontwikkeld, op welke manier de toetsen worden afgenomen en wat ze voor schoolontwikkeling kunnen betekenen.

De studiedag bestond uit:

  • een plenair gedeelte,
  • enkele posterpresentaties i.v.m. het aanbod van onderzoek dat over de toetsen wordt gevoerd,
  • verschillende keuzesessies met praktijkvoorbeelden of onderzoeksresultaten.

Bekijk de presentatie van de plenaire opening en de presentatie van de plenaire afsluiter.

De posters kunnen hieronder teruggevonden worden:

Bekijk hieronder de visuele samenvatting van de studiedag (door Iris Vandevelde, Zidiris).

Hieronder kan je een overzicht terugvinden van de keuzesessies.

Hoe worden toegankelijke toetsen Nederlands en wiskunde ontwikkeld? (sessie A en H)

Om de centrale toetsen zo inclusief mogelijk af te nemen, gaan we uit van de principes van ‘universal design for assessment’. In deze sessie illustreren we hoe deze principes voor toegankelijke toetsen richting geven aan de ontwikkeling en afname van de toetsen en aan de analyse van de toetsresultaten.

Bekijk de presentatie.

Wat brengt de wiskundetoets lager onderwijs in kaart? (sessie B)

De centrale toets wiskunde voor het lager onderwijs is modulair opgebouwd en toetst het wiskundecurriculum zowel in de breedte met een breedtethema als in de diepte door middel van verschillende dieptethema’s. In deze sessie tonen we je eerst de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde. Vervolgens lichten we toe hoe de verschillende thema’s ook over schooljaren heen in de centrale toets aan bod komen.

Bekijk de presentatie.

Wat brengt de wiskundetoets secundair onderwijs in kaart? (sessie D)

De centrale toets wiskunde voor de eerste graad van het secundair onderwijs is modulair opgebouwd en toetst het curriculum zowel in de breedte met een breedtethema als in de diepte door middel van verschillende dieptethema’s. In deze sessie tonen we je eerst de link tussen elk thema en de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. Vervolgens lichten we toe hoe de verschillende thema’s over schooljaren heen in de toets aan bod komen.

Bekijk de presentatie.

Hoe bereid ik me als school voor op de afname van de toetsen? (sessie E)

Hoe verloopt de afname van de centrale toetsen? Wat kan ik als school verwachten? In deze sessie doorlopen we de verschillende stappen voor een probleemloze afname van de centrale toetsen. Je maakt ook kennis met een reeks ondersteunende tools en documenten.

Deze sessie komt overeen met de online infosessie op 22 november 2023.

Van toets tot resultaat: welke analyses zitten er achter de toetsresultaten? (sessie C en I)

Om van een ruw toetsresultaat te komen tot uitspraken over bijvoorbeeld het behalen van de eindtermen zijn er heel wat statistische analyses nodig. In deze sessie wordt op een laagdrempelige manier toegelicht welke achterliggende analyses de toetsresultaten van de centrale toetsen doorlopen om tot valide en betrouwbare gegevens in het feedbackrapport te komen.

Bekijk de presentatie.

Welke feedback uit de toetsen wordt ontworpen voor gebruikers? (sessie F)

Het terugkoppelen van de centrale toetsresultaten naar alle belanghebbenden is een belangrijke stap in het toetsproces. In deze sessie lichten we toe hoe de feedback op basis van onderzoek en samenwerking met gebruikers wordt vormgegeven.

Bekijk de presentatie.

Nieuwsgierige leraren Nederlands gezocht! (sessie G en K)

Het beoordelen van schrijftaken is vaak een hele klus. Kan artificiële intelligentie hulp bieden? Het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs onderzoekt de mogelijkheden van automatische scoring van schrijftaken.

Bekijk de presentatie.

Hoe kan ik feedback uit de toetsen gebruiken voor schoolontwikkeling? (sessie J)

De centrale toetsen zijn geen doel op zich maar een middel voor schoolontwikkeling. In deze sessie kom je te weten hoe de informatie uit de centrale toetsen samen met schooleigen data schoolontwikkelingsprocessen kan faciliteren. Daarnaast kom je in deze sessie te weten op welke ondersteuning scholen kunnen rekenen om aan de slag te gaan met de feedback uit de centrale toetsen.

Bekijk de presentatie.


Online infosessie ‘Hoe bereid ik me als school voor op de afname van de centrale toetsen?’ (22 november 2023)

Op woensdag 22 november 2023 organiseerde het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een online infosessie ‘Hoe bereid ik me als school voor op de afname van de centrale toetsen?’

Bekijk hier de presentatie.