Meteen naar de inhoud

Feedback

Het Steunpunt ontwerpt feedbackdashboards en feedbackfiches waarmee resultaten van de centrale toetsen worden teruggekoppeld naar scholen en leerlingen. Om die instrumenten te ontwikkelen en te optimaliseren, is de kritische blik van schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen onmisbaar. Daarom voert het Steunpunt doorlopend gebruikersonderzoek uit. Op deze pagina vind je oproepen om mee te werken aan gebruikersonderzoek. Een overzicht van de feedbackinstrumenten die in 2024 beschikbaar zijn, kun je hier raadplegen.

Juni – september 2024: gebruikersonderzoek individuele feedbackfiche

Het Steunpunt Centrale Toetsen wenst onderzoek uit te voeren naar de individuele feedbackfiche, met het oog op de verdere optimalisering van de feedback voor de volgende jaren. Binnen het onderzoek wil het Steunpunt de feedbackfiche laten evalueren door leerlingen en ouders, om te kijken hoe zij deze gebruiken en interpreteren, en hoe zij zich hierbij voelen. De evaluatie zal gebeuren op basis van volgende criteria: interpretatie van data en teksten, gebruiksgemak en begrip, en noden voor ondersteuning van de feedback door leerlingen en ouders.

Wil je hier als school aan deelnemen? Dat kan op 2 manieren:

1) Logboek voor leerkrachten

Voor het eerst ontvangen leerlingen en ouders een feedbackfiche, wat vragen of bedenkingen kan oproepen. Vaak zijn leerkrachten hiervoor het eerste aanspreekpunt.

Met het oog op het optimaliseren van de feedbackfiche, willen we zicht krijgen op de vragen en bedenkingen van leerlingen en ouders (wat is onduidelijk, wat zit al goed, wat missen ze?). Hiervoor hebben we een beknopt logboek ontwikkeld waarin leerkrachten alle vragen en bedenkingen kunnen noteren. Het logboek kan via deze link ingevuld worden.

2) Onderzoek bij leerlingen en ouders (op jullie school of AP Hogeschool)

Tijdens dit onderzoek krijgt de leerling/ouder een feedbackfiche te zien. Met biometrische sensoren (eyetracking & huidgeleiding) volgen we naar waar ze kijken op de feedbackfiche en hoe ze zich daarbij voelen. Zo komen we meer te weten over hoe ze de informatie lezen en of deze duidelijk is voor hen. Nadien houden we een kort interview om te bespreken wat ze zagen en dachten, en waarom.  

Enkele praktische zaken:

  • Wie? We streven naar een diverse groep leerlingen en ouders uit verschillende provincies, onderwijskoepels en administratieve groepen.
  • Waar? We kunnen het onderzoek organiseren op jullie school of op een campus van AP Hogeschool in Antwerpen.
  • Wanneer? Tussen 26 juni en 30 september. De momenten worden onderling afgesproken tussen de deelnemer(s) en de onderzoekers van het Steunpunt.
  • Hoe lang? Per deelnemer rekenen we ongeveer een uur.
  • Materiaal? Idealiter bekijken we de persoonlijke feedbackfiche van de leerling. Indien de deelnemer dit niet wenst, kan met een fictieve feedbackfiche gewerkt worden.
  • Bedanking? Elke deelnemer ontvangt een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Alle gegevens worden vertrouwelijk en volgens de GDPR-wetgeving behandeld. Iedereen kan geheel vrijwillig deelnemen aan deze studie en heeft ook het recht om zijn/haar deelname aan het onderzoek op elk ogenblik stop te zetten, zelfs nadat hij/zij toestemming heeft gegeven. Vooraleer een deelnemer kan starten met het onderzoek, zal een toestemmingsformulier getekend moeten worden door zowel de leerling als de ouder. Voor ouders is er ook een toelichtingsbrief. Wanneer je je als school inschrijft, ontvang je beide documenten.

Interesse om hieraan deel te nemen of wens je meer info? Laat hier jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Wil je hier als leerling/ouder aan deelnemen? Dat kan op de volgende manier:

Onderzoek bij leerlingen en ouders

Tijdens dit onderzoek krijgt de leerling/ouder een feedbackfiche te zien. Met biometrische sensoren (eyetracking & huidgeleiding) volgen we naar waar ze kijken op de feedbackfiche en hoe ze zich daarbij voelen. Zo komen we meer te weten over hoe ze de informatie lezen en of deze duidelijk is voor hen. Nadien houden we een kort interview om te bespreken wat ze zagen en dachten, en waarom.  

Enkele praktische zaken:

  • Wie? Leerlingen en ouders van leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede leerjaar secundair onderwijs.
  • Waar? We kunnen het onderzoek organiseren op school of op een campus van AP Hogeschool in Antwerpen.
  • Wanneer? Tussen 26 juni en 30 september. De momenten worden onderling afgesproken tussen de deelnemer(s) en de onderzoekers van het Steunpunt.
  • Hoe lang? Per deelnemer rekenen we ongeveer een uur.
  • Materiaal? Idealiter bekijken we de persoonlijke feedbackfiche van de leerling. Indien de deelnemer dit niet wenst, kan met een fictieve feedbackfiche gewerkt worden.
  • Bedanking? Elke deelnemer ontvangt een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Alle gegevens worden vertrouwelijk en volgens de GDPR-wetgeving behandeld. Iedereen kan geheel vrijwillig deelnemen aan deze studie en heeft ook het recht om zijn/haar deelname aan het onderzoek op elk ogenblik stop te zetten, zelfs nadat hij/zij toestemming heeft gegeven. Vooraleer een deelnemer kan starten met het onderzoek, zal een toestemmingsformulier getekend moeten worden door zowel de leerling als de ouder. Voor ouders is er ook een toelichtingsbrief. Bij inschrijving ontvang je beide documenten.

Interesse om hieraan deel te nemen of wens je meer info? Laat hier jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op.